چ مثل چرخ و فلک

13
51,023 مشاهده

خیلی تماشای چرخ و فلک را دوست دارم. دوست دارم ساعت ها چرخیدن چرخ و فلک را ببینم، چرخیدن چرخ ِ فلک را!

دوست دارم ساعت ها بنشینم و چرخیدن چرخ های فلک را ببینم، که چگونه می چرخاند و آدم ها را ببینم که چگونه می چرخند و می چرخانند و می چرخانندشان.

یک جور همزاد پنداری عجیبی به من دست می دهد. به چرخ و فلک نگاه می کنم… به آدمایی که این پایین منتظر و مشوش، در آرزوی بالا بودن به آن بالایی ها چشم دوخته اند. و به آدم هایی که آن بالا شاد و مغرور هستند. شاد و مغرور از اینکه در اوج اند، و بالاتر از همه به خود می بالند! اما… نه آنها که بالایند و نه اینها که پایین اند، اصلا حواسشان نیست به این بالا و پایین رفتن ها.

آن هایی که در پایین هستند: فقط به آن بالا فکر می کنند، و لحظاتشان را در آرزوی بالا رفتن، بالا بودن سپری می کنند و به جای لذت بردن از همین دقایق کوتاه پایین بودن به اوج فکر می کنند. و نمی دانند. نمی دانند که زندگی همین پایین بودن هاست، همین لذت و شوق بالا رفتن هاست و وقتی به اوج رسیدی… لحظه ای، فقط لحظه آنجا می مانی. و تمام لحظات بودنشان را فقط به آن یک نقطه فکر می کنند. نقطه ای که فقط یک “لحظه” است. همین!

و آن هایی که در بالا هستند: سرخوش و سرمست از بالا بودن، از در اوج بودن. و از یاد می برند تمام لحظه هایی را که منتظر همین یک لحظه بودند، تمام آن ذوق کردن ها، انتظار کشیدن ها و لحظه ها را. و یادشان می رود که بالا بودن فقط لحظه ایست و لحظه ها می گذرند. سرمست از در اوج بودن دست تکان می دهند و یادشان می رود به زودی قرار است قصه ای تازه از زندگی شان آغاز شود. قصه تلخ سقوط!

و آن ها که پایین می آیند. دوباره همه چیز یادشان می رود و لحظه های تلخ سقوط را به یاد آن لحظه کوتاه ِ در اوج بودن سپری می کنند. و یادشان می رود که زندگی تکرار همین لحظه هاست، که در انتظار به بادش دادند! لحظاتی که هیچوقت دوباره تکرار نخواهند شد…

و باز هم چرخ و فلک… می چرخد و می چرخد، لحظه ای در اوج و لحظه ای در حضیض. لحظه ای شاد هستند و لحظه ها و لحظه ها و باز آن همه لحظه ها را، بهتر است بگویم زندگی شان را در انتظار همان یک لحظه، که فقط یک “لحظه” بود. باز هم همان داستان همیشگی صعود و سقوط. و زندگی شان خلاصه شده در همان لحظه در اوج بودن. می چرخند و می چرخند و می چرخانندشان، و آنها فقط آن یک لحظه را فهمیده اند، آن ها فقط یک لحظه زندگی می کنند و… راستی، چه زندگی کوتاهی…!

و نمی دانند که زندگی همین لحظه های ساده ایست که بی تفاوت از کنارش می گذرند. و فکر می کنند که این چرخ قرار است برای همیشه برای آن ها بچرخد و بچرخانندشان و شاد باشند و لحظه ای را، فقط لحظه ای را بار ها و بارها تا ابد زندگی کنند.

ولی درست در یکی از همین سقوط هاست، درست همان وقت که منتظر فرصتی هستند برای خوشبختی، برای خندیدن و خنداندن… که فلک مجالشان نمی دهد. فلک است دیگر، با کسی که شوخی ندارد! امانشان نمی دهد، بیخ گلویشان را می گیرد که کــــــــجــــــا؟ زندگی همین بود! پیاده شوید. تمام شد!!

+ نوشته ای بر اساس زندگی خودم

13 نظر

  1. حرفهای دل خودم و زندگی خودمو دوباره شاید زیبا تر . بمن گفتید …
    ممنونم . از شعور و درک شما … ارادتمند صالح [تشویق]

  2. سلام بچه هامن اسمم وحیده خیلی بچه شادوشنگولی بودم ی اشتباکردم بزرگ ازسرنفهمی ۱۸سالم بود الان ۱۹ونیم سالمه و موندم حالا ی طرف کسی ک درقبالش مسئولم ی طرف عشقم برم طرف مسئولیت ک خب نمیشه عشقم نابودمیشه وغیره برم طرف عشقم زندگی مسئولیت خراب میشه و عذاب وجدان دارم میترکم

  3. سلام مهدی عزیزم خیلی دید باز و وسیعی داری واقعا آفرین بر تو جوان پر استعداد. زندگی یا به قول تو همان چرخ و فلک رنگین کمانی از بالا و پایین هاست از زشت و زیبایی هاست از خوبی وبدی هاست ولی ما انسانها باید به این چرخ و فلک نگاهی مثبت داشته باشیم آری پسرم چرخ و فلکت باید رنگین باشد مثل رنگین کمان معبودم که چقدر زیباست وقتی در چرخ وفلک رنگین باشی می بینی که همه رنگش زیبایی خاص خودش را دارد هم بالاش وهم پایینش پس تا جوانی برای خودت جوانی بکن گاهی اوقات لازمه بزنی به در بی خیالی و شکرگزار یگانه یکتای خود باشی که می دونم هستی  @};- 

  4. نازی . چقدر قشنگ بود حالا منم عمیق تر به چرخ و فلک نگاه می کنم . واقعا دنیا همین چرخ و فلکه حالا که دارم می چرخم خدا به داده سقوطش برسه ….

  5. ما که همیشه این پایین هستیم چی پاهام قدرت بالا رفتن ندارن خالی شدم هیچ شدم کمک

    • @ناشناس, نمیدونم کجای این “چرخ و فلک” هستی. هر جا که هستی، فقط میتونم به چیزی بهت بگم:
      امام علی (ع) میگن: بزرگترین گناه نا امیدیه !
      نا امید نشو. همون وقتی که فکرش رو نمی کنی، ورق بر می گرده. مطمئن باش.

  6. سلام… خیلی وبلاگت زیباست خوشحال میشم به من هم سر بزنی .
    متنی که برای خدا نوشته بودی خیلی منو تحت تاثیر قرار داد خیلی گریه کردم … کاش خدا به خواب من هم بیاد …..

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

~X( [شیطونک] [رویا] [دعا] [خجالت] [تهوع] [تشویق] [بغل] [-( X( O:-) B-) @};- =P~ =)) =(( ;;) ;)) ;) :| :x :S :P :D :-h :-O :-?? :-? :-/ :-* :)) :) :(( :(